REALIZUJEMY NASTEPUJACE PROGRAMY
„Zbieram, poszukuję, badam”
- Wskazuje sposoby planowania pracy i realizacji treści edukacyjnych.
- Pomaga przygotowywać aktywizujące zajęcia dla dzieci dzięki szczegółowo przedstawionym metodom pracy.
- Ułatwia dokumentowanie pracy dzięki konkretnie opisanym funkcjom stosowanych technik.
- Ułatwia organizację zajęć adaptacyjnych − zawiera wskazówki i pomysły zajęć.
- Daje możliwość zaplanowania systematycznej diagnozy i obserwacji, wskazuje konkretne rozwiązania i sposoby budowania narzędzi
Celem programu jest kreowanie pozytywnych postaw i bezpiecznych zachowań dzieci w sytuacjach zagrażających ich zdrowiu i życiu. Ponadto realizacja programu ma wyposażyć dzieci w niezbędne sprawności, umiejętności i wiadomości dotyczące dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo.
Muzyka w greckim ujęciu tego słowa jest elementem pedagogicznym najwyższej rangi”
Emil Jaques-Dalcroze
Zajęcia z rytmiki odbywać się będą jeden raz w tygodniu w każdej grupie wiekowej.
Czas zajęć dla grupy 5-6-latków: 25 min, dla grupy 3-4 -latków: 15-20min.
Jeżeli dzieci w danym dniu są rozbawione I zainteresowane zajęciami, czas zajęć może być w każdej grupie wiekowej wydłużony.
W ciągu całego roku szkolnego w każdej grupie wiekowej są wprowadzane piosenki tematycznie związane z planem pracy nauczyciela – dostosowane do aktualnej pory roku oraz elementy tańców ludowych i współczesnych.
W każdej grupie wprowadzany jest cykl zajęć umuzykalniających mających na celu kształcenie dyscypliny rytmicznej oraz uwrażliwienie na różne elementy muzyki.
- -dynamiczne /uczące spostrzegania zmian dynamiki i reagowania na nie ruchem/;
- agogiczne /ćwiczące umiejętność natychmiastowego reagowania na zauważone zmiany agogiki/;
- artykulacyjne /uczące spostrzegania i odzwierciedlania ruchem różnic artykulacyjnych/;
- ćwiczenia reagowania na temat melodyczny /tj. spostrzegania i odzwierciedlania ruchem linii melodycznej i frazy muzycznej/;
- odzwierciedlenie ruchem wartości rytmicznych, metrum muzycznego, i prostych tematów rytmicznych/
PROGRAM EKOLOGICZNY: ZIELONO MI
Autorstwa Teresy Kosiarek – pedagoga, socjologa, trenera twórczego rozwiązywania problemów z wykorzystaniem metodyki międzynarodowej Olimpiady Kreatywności – Oczyma Wyobraźni – realizowany będzie w Przedszkolu nr 41 im. Jana Pawła II we Wrocławiu w 3-letnim pilotażu obejmującym lata 2021-2024.
Za wprowadzenie innowacji w przedszkolu odpowiedzialna jest Olga Brzezińska, która ukończyła 98 godzinny kurs doskonalący „Twórcze rozwiązywanie problemów w praktyce – Edukacja twórcza w przedszkolu”.
Opis innowacji pedagogicznej :
„Twórcze rozwiązywanie problemów w praktyce – Edukacja twórcza w przedszkolu” to nie tylko uczenie inaczej treści programowych przewidzianych w podstawie programowej, to uczenie myślenia z wykorzystaniem metod i technik twórczego rozwiązywania problemów, czego brakuje w przedszkolach.W zaproponowanej innowacjikształcenie umiejętności świadomego używania heurystyk twórczych w rozwiązywaniu zadań i problemów rozłożone jest na trzy lata wychowania przedszkolnego. Oznacza to, że wiadomości i umiejętności z zakresu twórczego rozwiązywania problemów, zdobywane w naszym przypadku przez dziecko czteroletnie, będą powtarzane, pogłębiane i rozszerzane w grupie dzieci pięcioletnich, a następnie w grupie sześciolatków. Spiralny układ treści programu umożliwia powrót nauczyciela wraz z dziećmi do wcześniejszego materiału, który zostanie ukazany w bogatszej i szerszej perspektywie w kolejnym roku.
- uwzględnienie holistycznego podejścia do zdrowia i czynników warunkujących zdrowie, związanych z ludźmi i środowiskiem.
- korzystanie ze sprzyjających okoliczności dla edukacji zdrowotnej: programy (formalne, nieformalne, innowacyjne), okazje pedagogiczne, wzorce tworzone przez ludzi;
- dążenie do harmonizowania wiedzy o zdrowiu, którą dziecko zdobywa z różnych źródeł (rodzina, nauczyciele, rówieśnicy, środki masowego przekazu, reklama, itp.)
- zachęcanie dzieci do zdrowego stylu życia i tworzenie warunków i możliwości sprzyjających zdrowiu.
Edukacja zdrowotna to nie tylko przekazywanie wiedzy lecz również rozwijanie umiejętności, a także nawyków. Należy więc tworzyć możliwości do kreowania postaw i wartości, które ułatwiają dzieci om dokonywanie wyborów, mających znaczenie dla ich obecnego i przyszłego życia i zdrowia.