REALIZUJEMY NASTEPUJACE PROGRAMY

„Zbieram, poszukuję, badam” – Dorota Dziamska, Marzena Buchnat

  • Wskazuje sposoby planowania pracy i realizacji treści edukacyjnych.
  • Pomaga przygotowywać aktywizujące zajęcia dla dzieci dzięki szczegółowo przedstawionym metodom pracy.
  • Ułatwia dokumentowanie pracy dzięki konkretnie opisanym funkcjom stosowanych technik.
  • Ułatwia organizację zajęć adaptacyjnych  − zawiera wskazówki i pomysły zajęć.
  • Daje możliwość zaplanowania systematycznej diagnozy i obserwacji, wskazuje konkretne rozwiązania i sposoby budowania narzędzi

 

BEZPIECZNIE W PRZEDSZKOLU NAM, GDY ZNAKI I ZASADY ZNAM

Program własny

Celem programu jest kreowanie pozytywnych postaw i bezpiecznych zachowań dzieci w sytuacjach zagrażających ich zdrowiu i życiu. Ponadto realizacja programu ma wyposażyć dzieci w niezbędne sprawności, umiejętności i wiadomości dotyczące dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo.

 

RYTMIKA DLA SMYKA

Program własny

„Rytmika nie jest sztuką, nie jest celem samym w sobie, jest przygotowaniem do wszystkich sztuk, jest wychowaniem. Muzyka w greckim ujęciu tego słowa jest elementem pedagogicznym najwyższej rangi” Emil Jaques-Dalcroze

Zajęcia z rytmiki odbywać się będą jeden raz w tygodniu w każdej grupie wiekowej. Czas zajęć dla grupy 5-6-latków: 25 min, dla grupy 3-4 -latków: 15-20min. Jeżeli dzieci w danym dniu są rozbawione I zainteresowane zajęciami, czas zajęć może być w każdej grupie wiekowej wydłużony. W ciągu całego roku szkolnego w każdej grupie wiekowej są wprowadzane piosenki tematycznie związane z planem pracy nauczyciela – dostosowane do aktualnej pory roku oraz elementy tańców ludowych i współczesnych.

W każdej grupie wprowadzany jest cykl zajęć umuzykalniających mających na celu kształcenie dyscypliny rytmicznej oraz uwrażliwienie na różne elementy muzyki.

  • dynamiczne /uczące spostrzegania zmian dynamiki i reagowania na nie ruchem/;
  • agogiczne /ćwiczące umiejętność natychmiastowego reagowania na zauważone zmiany agogiki/;
  • artykulacyjne /uczące spostrzegania i odzwierciedlania ruchem różnic artykulacyjnych/;
  • ćwiczenia reagowania na temat melodyczny /tj. spostrzegania i odzwierciedlania ruchem linii melodycznej i frazy muzycznej/;
  • odzwierciedlenie ruchem wartości rytmicznych, metrum muzycznego, i prostych tematów rytmicznych/

 

PROGRAM PATRIOTYCZNY „POLSKA – NASZ DOM”

Obejmuje on wiele elementów:

  • tygodniowe projekty dotyczące edukacji na temat rodziny, Wrocławia, jako małej ojczyzny oraz Polski (np. „Polska niepodległa”, „Polska – mój dom”)
  • kultywowanie polskich tradycji
  • dbanie o więzi rodzinne

 

PROGRAM EKOLOGICZNY „GRAMY W ZIELONE”

Program własny: realizacja założeń programowych dofinansowana przez Departament Zrównoważonego Rozwoju

Program edukacji ekologicznej dotyczy sposobów organizacji procesu wychowawczo -dydaktycznego w przedszkolu, który przygotowuje dzieci do tego, jak żyć z przyrodą w zgodzie, a także uświadamia, że jednym z najważniejszych problemów współczesnego świata jest ochrona naturalnego środowiska. Obejmuje on dwa elementy: tygodniowe projekty ekologiczne realizowane we wszystkich grupach w przedszkolu (np. „Dbamy o powietrze”, „Dbamy o wodę”) oraz prowadzenie przyprzedszkolnego ogródka warzywno-owocowo-kwiatowego („Dbamy o zielone”).

 

PROGRAM INNOWACYJNY „TWÓRCZE ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW W PRAKTYCE – EDUKACJA TWÓRCZA W PRZEDSZKOLU”

Autorstwa  Teresy Kosiarek –  pedagoga, socjologa, trenera twórczego rozwiązywania problemów z wykorzystaniem metodyki międzynarodowej Olimpiady Kreatywności – Oczyma Wyobraźni –  realizowany będzie w Przedszkolu nr 41 im. Jana Pawła II we Wrocławiu  w 3-letnim pilotażu obejmującym lata 2021-2024.

Za wprowadzenie innowacji w przedszkolu odpowiedzialna jest Olga Brzezińska, która ukończyła 98 godzinny kurs doskonalący „Twórcze rozwiązywanie problemów w praktyce – Edukacja twórcza w przedszkolu”.

Opis innowacji pedagogicznej :

„Twórcze rozwiązywanie problemów  w praktyce – Edukacja   w przedszkolu” to nie tylko uczenie inaczej treści programowych przewidzianych w podstawie programowej, to uczenie myślenia z wykorzystaniem metod i technik twórczego rozwiązywania problemów, czego brakuje w przedszkolach. W zaproponowanej innowacji kształcenie umiejętności świadomego używania heurystyk twórczych w rozwiązywaniu zadań i problemów rozłożone jest na trzy lata wychowania przedszkolnego. Oznacza to, że wiadomości i umiejętności z zakresu twórczego rozwiązywania problemów, zdobywane w naszym przypadku przez dziecko czteroletnie, będą powtarzane, pogłębiane i rozszerzane w grupie dzieci pięcioletnich, a następnie w grupie sześciolatkówSpiralny układ treści programu umożliwia powrót nauczyciela wraz z dziećmi do wcześniejszego materiału, który zostanie ukazany w bogatszej i szerszej perspektywie w kolejnym roku.

 

MALI WSPANIALI

Mali Wspaniali – o program  ogólnorozwojowy dla dzieci w wieku przedszkolnym. Wprowadzony do placówek 2008r. przez grupę pasjonatów oraz zawodników karate. Obecnie w programie bierze udział ponad 21 tysięcy dzieci w około dziesięciu województwach Polski, wspierany przez licznych partnerów, w tym Ministerstwo Sportu i Turystyki. Program Mali Wspaniali udowodnił, że granice są jedynie stanem umysłu. To, co czyni autorów szczególnie dumnych z projektu, to fakt, iż program jest w pełni darmowy, co umożliwia uczestnictwo wszystkim dzieciom, niezależnie od ich statusu materialnego.

PROMOCJA ZDROWIA 
Program własny
Koncepcja wszechstronnej edukacji zdrowotnej dzieci zakłada:
  • uwzględnienie holistycznego podejścia do zdrowia i czynników warunkujących zdrowie, związanych z ludźmi i środowiskiem. 
  • korzystanie ze sprzyjających okoliczności dla edukacji zdrowotnej: programy (formalne, nieformalne, innowacyjne), okazje pedagogiczne, wzorce tworzone przez ludzi;
  • dążenie do harmonizowania wiedzy o zdrowiu, którą  dziecko zdobywa z różnych źródeł (rodzina, nauczyciele, rówieśnicy, środki masowego przekazu, reklama, itp.)
  • zachęcanie dzieci do zdrowego stylu życia i tworzenie warunków i możliwości sprzyjających zdrowiu.

Edukacja zdrowotna to nie tylko przekazywanie wiedzy lecz również rozwijanie umiejętności, a także nawyków. Należy więc tworzyć możliwości do kreowania postaw i wartości, które ułatwiają dzieci om dokonywanie wyborów, mających znaczenie dla ich obecnego i przyszłego życia i zdrowia.